B24 – Do Listy Tytułów

67. MFMO w Oliwie - Andrzej Chorosiński
Program:
Ludwig van Beethoven – Sonata c moll "Patetyczna" Op.13 (w 225 rocznicę wydania drukiem, transkrypcja Andrzej Chorosiński)
Johann S. Bach – Partita "O Gott du frommer Gott"
Mieczysław Surzyński – Z cyklu "Improvisations pour Orgue" Op. 3636
Capriccio
Chant triste
Toccata

Andrzej Chorosiński w 1972 roku ukończył z wyróżnieniem studia organowe na Warszawskiej Akademii Muzycznej i w tym samym roku otrzymał I nagrodę w konkursie improwizacji organowej w Kolonii w Niemczech. Dwa lata później zdobył dyplom z kompozycji w swojej Alma Mater. W latach 70 był finalistą konkursów organowych z zakresu improwizacji w Haarlem i Norymberdze. Koncertował niemal we wszystkich krajach Europy, Kazachstanie, Armenii, Azerbejdżanie, Sachalinie, a także w Izraelu, USA, Kanadzie, Australii, Korei Południowej i Japonii. Występował w tak renomowanych miejscach jak m.in. Filharmonia Narodowa w Warszawie, Koncerthuset w Sztokholmie, Sala im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie, Katedra Notre Dame w Paryżu, King’s College Chapell w Cambridge, Katedrze Św. Patryka w Nowym Jorku. Town Hall w Adelajdzie. Dwukrotnie występował w Watykanie, w roku 1970 w Auli Pawła VI, na uroczystym koncercie z okazji 70 Urodzin Jana Pawła II. Wraz z organistą watykańskim uczestniczył, w liturgii i koncertowej oprawie muzycznej uroczystości kanonizacyjnych Papieży Jana Pawła II i Jana XXIII w dniu 27 kwietnia 2014 r. na placu Św. Piotra w Rzymie. Dokonał licznych nagrań radiowych i telewizyjnych w kraju i za granicą. Nagrał też ponad 20 płyt LP i CD dla polskich i niemieckich firm fonograficznych. W roku 2003 Związek Producentów Audio-Video przyznał tytuł „Podwójnej Platynowej Płyty” płycie CD nagranej w Bazylice w Licheniu. W latach 1993-1999 sprawował godność Rektora Akademii Muzycznej im F. Chopina w Warszawie. W latach 1972 – 2022 prowadził klasę organów w warszawskiej Akademii Muzycznej, obecnie Uniwersytecie Muzycznym F. Chopina. Był gościnnym profesorem w Japonii i Korei Południowej, gdzie w 2008 roku otrzymał tytuł Doktora Honoris Causa Uniwersytetu w Keimyung. Andrzej Chorosiński Jest autorem licznych projektów organów w Polsce m.in. w Bazylice w Licheniu, Kościoła Wszystkich Świętych w Warszawie, Sali Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku jak również w Niemczech, Kanadzie i Japonii. Rok 2019 był rokiem jubileuszu 50-lecia działalności koncertowej. Od pierwszego koncertu w ramach światowego festiwalu Jeunesse Musical i występu w Genewie w 1979 roku, wykonał ponad 1500 recitali.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca

Zrealizowano ze środków Województwa Pomorskiego

Dofinansowano ze środków Miasta Gdańska

Patroni medialni:
Radio Gdańsk
www.radiogdansk.pl
Prestiż Magazyn Trójmiejski

Partnerzy:
Włoski Instytut Kultury w Warszawie
Ambasada Szwajcarii w Polsce
Hotel Dom Oliwski
Dom Muzyka

67. MFMO w Oliwie - Błażej Musiałczyk
Program:
Juan Cabanilles – Batalla Imperial
Marian Sawa – Taneczne obrazki
Flor Peeters – Largo op.71 No. 2
L.J.A. Lefebure – Wely – Bolero de Concert
Gabriel Fauré - Après un rêve op. 7, nr 1 (transkr. na organy)
Camille Saint-Saëns – Improvisations, op. 150 No. 7
Mieczysław Surzyński – Improwizacje nt. „Święty Boże”
Gaston Belier – Toccata pour Grand Orgue

Błażej Musiałczyk – Od 2006 r. organista Archikatedry Oliwskiej. Zajmuje się również działalnością dydaktyczną, prowadząc klasę organów w Szkole Muzycznej II st. im. Fryderyka Chopina w Gdańsku – Wrzeszczu. Błażej Musiałczyk jest dyrektorem Międzynarodowego Letniego Festiwalu Muzyki Organowej w Tucholi, pomysłodawcą oraz dyrektorem Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego – Sieradzka Jesień Organowa oraz pomysłodawcą i dyrektorem Festiwalu Muzycznego „Niepodległa Wielu Wymiarów” realizowanym na całym Pomorzu. Ponadto Błażej Musiałczyk jest prezesem Fundacji Centrum Rozwoju Sztuki, w ramach której realizuje szereg działań promujących muzykę organową. Na stałe współpracuje ze znakomitym trębaczem – Pawłem Huliszem, zespołem Tubicinatores Gedanenses, oraz sopranistką Małgorzatą Rocławską. Jest absolwentem Gdańskiej Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie organów prof. Romana Peruckiego. Laureat III nagrody na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Organowej w Rumi w roku 2005. W roku 2006 wziął udział w nagraniu płyty „Wielkie organy Archikatedry w Gdańsku-Oliwie” która została nominowana do nagrody Fryderyka, a następnie uzyskała status złotej płyty. W 2017 roku nagrał płytę w Kościele pw. Św. Trójcy w Gdańsku wraz z zespołem trębaczy barokowych Tubicinatores Gedanenses. Wraz z trójmiejskimi organistami dokonał pierwszego na świecie nagrania wszystkich dzieł organowych Daniela Magnusa Gronaua. W roku 2019 został wyróżniony przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego złotym medalem „Zasłużony dla kultury Polskiej”. Koncertuje jako solista i kameralista.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca

Zrealizowano ze środków Województwa Pomorskiego

Dofinansowano ze środków Miasta Gdańska

Patroni medialni:
Radio Gdańsk
www.radiogdansk.pl
Prestiż Magazyn Trójmiejski

Partnerzy:
Włoski Instytut Kultury w Warszawie
Ambasada Szwajcarii w Polsce
Hotel Dom Oliwski
Dom Muzyka

67. MFMO w Oliwie - Fabio Ciofini
Program:
J. S. Bach – Fuga Sopra il Magnificat “Meine Seele Erhebt den Herrn” BWV 733
J. G. Walther – Partite diverse sopra “Jesu meine Freude”
D. Dahl – Suite Italiana
Toccata
Pastorale Triste
Pavana
Gagliarda
Elevatione
Ricercare Cromatico
Canzona
Anthoni van Noordt – Psalm 24
Vers 1. a 4. Pedaliter
Vers 2. a 4.
Vers 3. a 4. in de bas
Choral

Fabio Ciofini – włoski wirtuoz organów specjalizujący się w wykonawstwie muzyki dawnej. Studia odbył w konserwatorium muzycznym w Perugii (fortepian, organy). Naukę kontynuował w Konserwatorium im. Sweelincka w Amsterdamie. W 1995 r. został organistą w Collescipoli gdzie ma do dyspozycji oryginalne barokowe organy W. Hermansa z 1678 roku. Artysta regularnie koncertuje we Włoszech, Holandii, Szwajcarii, Hiszpanii, Niemczech, Francji, Anglii, Norwegii, Finlandii, Szwecji, Japonii, Mongolii, na Węgrzech i w USA. Prowadzi wykłady i klasy mistrzowskie w Hiszpanii (Międzynarodowy Festiwal Muzyki Barokowej), USA (Uniwersytety w Kalifornii, Chicago i w Waszyngtonie) oraz w Anglii. Nagrywa dla: Bottega Discantica – Mediolan, Loft Recordings – Seattle i dla Brilliant Classics. Jest dyrektorem artystycznym zespołu „Accademia barocca W. Hermans”,występuje w duecie ze skrzypkiem barokowym Enrico Gatti. Jest pedagogiem w Konserwatorium w Terni, od 2010 roku jest Dyrektorem Artystycznym Fundacji „Cucinelli”.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca

Zrealizowano ze środków Województwa Pomorskiego

Dofinansowano ze środków Miasta Gdańska

Patroni medialni:
Radio Gdańsk
www.radiogdansk.pl
Prestiż Magazyn Trójmiejski

Partnerzy:
Włoski Instytut Kultury w Warszawie
Ambasada Szwajcarii w Polsce
Hotel Dom Oliwski
Dom Muzyka

67. MFMO w Oliwie - Filip Woźniak, Dominik Mendak
Program Dominik Mendak:
Felix Nowowiejski – Preludio festivo z II Symfonii organowej op.4
Charles Ives – Wariacje "America" na organy solo
Camille Saint-Saëns – Danse Macabre (transkrypcja - Edwin Lemare)

Program Filip Woźniak:
Max Reger – Phantasie über den Choral ‘Wachet auf, ruft uns die Stimme’, Op. 52nr 2
Théodore Dubois – Toccata in G - dur

Dominik Mendak jest absolwentem Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Kielcach w klasie organów dra hab. Pawła Wróbla a także Akademii muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, gdzie ukończył studia na specjalności teoria muzyki oraz organy w klasie prof. Romana Peruckiego, dr hab. Hanny Dys oraz dra Macieja Zakrzewskiego. Dominik Mendak uczestniczył w wielu kursach mistrzowskich z zakresu wykonawstwa oraz improwizacji organowej. Koncertował w kraju i za granicą. Prawykonywał utwory współczesnych gdańskich kompozytorów. Jest także prezentatorem słynnych organów oliwskich. W 2023 roku został laureatem I nagrody w konkursie organowym im. ks. Stanisława Ormińskiego w Rumi.

Filip Woźniak w 2021 r. ukończył z wyróżnieniem Szkołę Muzyczną II stopnia im. Zygmunta Noskowskiego w Gdyni w klasie organów dra Karola Hilla. W 2023 r. ukończył studia licencjackie na Wydziale Instrumentalnym Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, w klasie organów prof. Romana Peruckiego, dr hab. Hanny Dys oraz dr Macieja Zakrzewskiego. Obecnie kontynuuje kształcenie gry na organach na studiach magisterskich na tej samej uczelni. Od 2021 roku pełni funkcję organisty Archikatedry w Gdańsku- Oliwie. Filip Woźniak brał udział w wielu konkursach organowych m.in. Ogólnopolski Konkurs Organowy w Olsztynie, którego został laureatem II miejsca. W 2021 roku zajął II miejsce na XXXIII Międzynarodowym Konkursie Organowym w Rumii. W 2023 roku zdobył "Złoty Laur Młodego Organisty" na XLV Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Giżycku. Uczestniczył w kursach mistrzowskich w Polsce i zagranicą, prowadzonych przez wybitnych organistów m. in. BIP Erasmus European Organ Meeting 2023 w Cagliari we Włoszech.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca

Zrealizowano ze środków Województwa Pomorskiego

Dofinansowano ze środków Miasta Gdańska

Patroni medialni:
Radio Gdańsk
www.radiogdansk.pl
Prestiż Magazyn Trójmiejski

Partnerzy:
Włoski Instytut Kultury w Warszawie
Ambasada Szwajcarii w Polsce
Hotel Dom Oliwski
Dom Muzyka

67. MFMO w Oliwie - Gabriele Marinoni
Program:
Nicolas De Grigny – from Gloria:
- [Plein Jeu] Et in terra pax à 5
- Recit de tierce en taille
- Basse de Trompette ou de Cromorne
- Dialogue
Johann Sebastian Bach – Pièce d´orgue BWV 572
- Très vitement
- Gravement
- Lentement
Léon Boellmann – Suite gothique
- Introduction - Choral
- Menuet gothique
- Prière à Notre Dame
- Toccata
César Franck – Andantino g-minor
Jehan Alain – Litanies
Maurice Duruflé – Prélude et Fugue sur le nom d´Alain op. 7

Gabriele Marinoni urodził się we włoskim Como. Jest organistą rozpoznawalnym na arenie międzynarodowej. W 2021 roku został mianowany organistą tytularnym w rzymskokatolickim kościele St Anton w Zurychu. Wcześniej zajmował stanowisko muzyka kościelnego w kościele protestanckim w Hittnau (CH). Marinoni ukończył studia w zakresie organów, muzyki kościelnej, klawesynu i fortepianu w Konserwatorium Muzycznym w Como oraz na Państwowym Uniwersytecie Muzyki i Sztuk Scenicznych w Stuttgarcie pod kierunkiem prof. Ludgera Lohmanna. Marinoni przez kilka lat nauczał gry na organach jako przedmiotu dodatkowego na tymże uniwersytecie. Ponadto artysta studiował muzykologię i literaturę niemiecką na Uniwersytecie w Heidelbergu (Niemcy). Uczestniczył w licznych kursach mistrzowskich prowadzonych przez renomowanych profesorów takich jak: L.F. Tagliavini, M.C. Alain, R. Antonello, B. Haas, J. Essl i J.C. Zehnder. Jest laureatem drugiej nagrody Międzynarodowego Konkursu Organowego w Vaduz (Lichtenstein) oraz zwycięzcą konkursu "Rising Stars! 2017" organizowanego przez akademie muzyczne regionu Badenia-Wirtembergia(Niemcy).
W 2015 roku Marinoni dokonał nagrania światowej premiery utworu organowego kompozytora Kurta Albrechta (1895-1971) we współpracy z Württembergischer Kammerchor i prof. Dieterem Kurzem. Pierwsza solowa płyta artysta zatytułowana "B-A-C-H", zawierająca utwory Liszta, Schumanna, Regera i Bacha została wydana przez Ambiente Audio w 2020 roku.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca

Zrealizowano ze środków Województwa Pomorskiego

Dofinansowano ze środków Miasta Gdańska

Patroni medialni:
Radio Gdańsk
www.radiogdansk.pl
Prestiż Magazyn Trójmiejski

Partnerzy:
Włoski Instytut Kultury w Warszawie
Ambasada Szwajcarii w Polsce
Hotel Dom Oliwski
Dom Muzyka

Patroni medialni:
Radio Gdańsk
www.radiogdansk.pl
Prestiż Magazyn Trójmiejski

Partnerzy:
Włoski Instytut Kultury w Warszawie
Ambasada Szwajcarii w Polsce
Hotel Dom Oliwski
Dom Muzyka

67. MFMO w Oliwie - Giulio Mercati
Program:
Johann Sebastian Bach – Passacaglia c-moll, BWV 582
Louis Vierne – From 24 Pièces en style libre, op. 31:
- Canzona, n. 12
- Carillon, n. 21
César Franck – Prélude, fugue et variation, op. 18
Final, op. 21
Maurice Duruflé – Prélude et Fugue sur le nom d’Alain

Giulio Mercati - Organista, klawesynista, kompozytor i muzykolog. Jego repertuar obejmuje muzykę od renesansu po dzieła kompozytorów XIX i XX wieku. Prowadzi niezwykle intensywną działalność koncertową i wykładową, głównie na polu organowym i chóralnym – jako solista koncertował w największych salach i katedrach w ponad 20 krajach (od Filharmonii w Sankt Petersburgu, po Katedrę św. Patryka w Nowym Jorku). Występował z wieloma orkiestrami z całego świata, a jako kompozytor współpracował z teatrami z Włoch i Europy (w Polsce m.in. z Teatrem Dramatycznym w Wałbrzychu). Jest dyrektorem artystycznym i twórcą wielu ważnych festiwali i przeglądów muzycznych we Włoszech, Szwajcarii i Hiszpanii.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca

Zrealizowano ze środków Województwa Pomorskiego

Dofinansowano ze środków Miasta Gdańska

Patroni medialni:
Radio Gdańsk
www.radiogdansk.pl
Prestiż Magazyn Trójmiejski

Partnerzy:
Włoski Instytut Kultury w Warszawie
Ambasada Szwajcarii w Polsce
Hotel Dom Oliwski
Dom Muzyka

67. MFMO w Oliwie - Hanna Dys
Program:
Mieczysław Surzyński - Capriccio op. 36
Mieczysław Surzyński - Fantazja A-dur op. 30, cz. II Elegia, cz. III Finał
Ludwig van Beethoven – VII Symfonia A-dur op. 92, cz. II Allegretto (transkrypcja - Jonathan Scott)
Karol Szymanowski - Etiuda b-moll op. 4 nr 3 (transkrypcja - Alistair Wightman)
Edvard Grieg - Suita "Peer Gynt op. 46 - "Poranek oraz "W grocie króla Gór" (transkrypcja - Christopher Eva)
Gustav Holst - Suita "Planety" op. 32 – „Venus” oraz "Mars" (transkrypcja - Arthur Wills)

Hanna Dys – Organistka – wirtuoz, pedagog, animator kultury; profesor AM na Wydziale Instrumentalnym gdańskiej Akademii Muzycznej; absolwentka Akademii Muzycznej w Gdańsku, w klasie organów prof. R. Peruckiego oraz Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu, w klasie prof. w. Zerera (dyplom z wyróżnieniem); stypendystka m.in. Brahms Stifftung, Stypendium dla Twórców Kultury oraz Stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego; laureatka i uczestniczka konkursów międzynarodowych.
Hanna Dys koncertuje na najważniejszych festiwalach muzyki organowej w Polsce i w Europie (m.in. Włochy, Finlandia, Rosja, Norwegia, Niemcy, Mołdawia, Hiszpania). W działalności koncertowej propaguje polską muzykę organową, m.in. nagrała w ramach swojego przewodu habilitacyjnego płytę monograficzną z dziełami Mieczysława Surzyńskiego. Brała udział w projekcie nagrania wszystkich symfonii organowych Feliksa Nowowiejskiego. Jest inicjatorką oraz dyrektorem Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Grudziądzu oraz Lubin Culture 2022. Jest także pedagogiem klasy organów w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej II st. w Gdańsku. Jej studenci i uczniowie są laureatami wielu konkursów organowych. Regularnie prowadzi kursy mistrzowskie w Polsce i za granicą, m.in. w Rosji, na Litwie, we Włoszech. Jest jurorem konkursów organowych, a także konsultantem Centrum Edukacji Artystycznej. Na jej dorobek składa się wiele nagrań solowych oraz kameralnych, w tym nominowanych do nagrody „Fryderyka”. Jest laureatką „Muzycznych Orłów 2021”. W 2023 roku otrzymała odznaczenie „Zasłużony dla Kultury Polskiej”

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca

Zrealizowano ze środków Województwa Pomorskiego

Dofinansowano ze środków Miasta Gdańska

Patroni medialni:
Radio Gdańsk
www.radiogdansk.pl
Prestiż Magazyn Trójmiejski

Partnerzy:
Włoski Instytut Kultury w Warszawie
Ambasada Szwajcarii w Polsce
Hotel Dom Oliwski
Dom Muzyka

67. MFMO w Oliwie - Marco D’Avola
Program:

Cesar Franck – Chorał nr 3 a-moll
Percy Fletcher – Festival Toccata
Jehan Alain – Deux pieces pour Grand Orgue:
Variations su un theme de Claude Jannequin
Litanies
Eugène Gigout – Grand Choeùr Dialoguè
Marco D’Avola – Elevazione op. 40 n. 2
Intrada de Concert op. 75
Carl Orff – Fortuna imperatrix mundi da Carmina Burana (transkrypcja: Marco D’Avola)
Edward Elgar – Pomp and Circumstances
Military March n. 1 op. 39

Marco D'Avola - sycylisjski kompozytor, organista i pianista. Obronił dyplom z wyróżnieniem w Konserwatorium Muzycznym „V. Bellini" w Palermo. Kształcił się u wielu wybitnych artystów, m.in.: Luigi Ferdinando Tagliavini, Arturo Sacchetti, Oscar Mischiati, Bruno Canino, Jorg Demus, Paul Badura Skoda, Maria Regina Seidlhofer, Gjorgy Sandor. Jako organista koncertował na prestiżowych festiwalach organowych w Europie oraz w Stanach Zjednoczonych. Skomponował wiele symfonicznych, chóralnych oraz instrumentalnych utworów, takich jak Messa di Requiem dedykowany popieżowi Janowi Pawłowi II, pięć koncertów na organy i orkiestrę, dwa koncerty na fortepian i orkiestrę, Te Deum, Stabat Mater, Sinfonia degli Hyblaei, trzy sonaty na organy; toccaty, dwa oratoria sakralne, koncert na wiolonczelę i orkiestrę op. 36 (napisany dla Teatro Massimo w Palermo). Marco D'Avola jest członkiem towarzystwa „Royal College of Organists" w Londynie, „Fellowship of Rotarian Musicians" w Stanach Zjednoczonych. Jest tytularnym organistą w katedrze św. Jana Chrzciciela w Raguzie. Jest wykładowcą gry na organach na Akademii Muzycznej w Modica oraz dyrektorem artystycznym międzynarodowego festiwalu „Citta di Ragusa". Nadzoruje ochronę historycznych organów na terenie Sycylii.
Jego kompozycje zostały zarejestrowane i wydane przez Paulistów w Watykanie, I.M.S w Nowym Jorku, T.G.E w Szwajcarii, Berben, Eurarte we Włoszech. Nagrania te były emitowane przez włoską telewizję RAI, Radio Watykańskie, a także przez telewizje: Niemiecką, Francuską, Polską i Rumuńską oraz przez KCME z Denver w Stanach Zjednoczonych.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca

Zrealizowano ze środków Województwa Pomorskiego

Dofinansowano ze środków Miasta Gdańska
Patroni medialni:
Radio Gdańsk
www.radiogdansk.pl
Prestiż Magazyn Trójmiejski

Partnerzy:
Włoski Instytut Kultury w Warszawie
Ambasada Szwajcarii w Polsce
Hotel Dom Oliwski
Dom Muzyka

67. MFMO w Oliwie - Mateusz Rzewuski, Paweł Wróbel
Program:
Louis Vierne – II. Symfonia organowa e-moll op. 20, cz. I. Allegro
(M. Rzewuski).
Marcel Dupré – Symphonie-Passion op. 23, II. Nativité, IV. Résurrection (M. Rzewuski).
Wolfgang Amadeus Mozart – Adagio i Fuga c-moll, KV. 546 (Transkrypcja na duet organowy Klaus Uwe Ludwig), (M. Rzewuski i P. Wróbel).
Jan Sebastian Bach – Toccata z VI Partity e-moll BWV 830
(Transkrypcja na organy P. Wróbel), (P. Wróbel).
Ferenc Liszt – Funérailles (Transkrypcja na organy P. Wróbel), (P. Wróbel).
August Gottfried Ritter – Finał z II Sonaty organowej e-moll op. 19.
(P. Wróbel).

Mateusz Rzewuski Polski organista, doktor sztuk muzycznych Mateusz Rzewuski jest jednym z najaktywniej koncertujących artystów młodego pokolenia. Ukończył wyższe uczelnie muzyczne w czterech krajach: w Polsce — studia magisterskie w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie organów prof. Andrzeja Chorosińskiego, w Niemczech — studia magisterskie w Musikhochschule w Lubece w klasie organów prof. Franza Danksagmüllera, we Francji — studia podyplomowe z gry na organach oraz improwizacji w Konserwatorium Regionalnym w Paryżu w klasie solowej prof. Christophe Mantoux’a otrzymując dyplom „Concertiste” oraz w Szwajcarii — studia podyplomowe w zakresie muzyki dawnej w Scholi Cantorum w Bazylei, w klasie mistrzowskiej prof. Wolfganga Zerera. Stopień doktora sztuki muzycznych w dziedzinie artystycznej – instrumentalistyka – uzyskał w 2018 roku w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie na podstawie rozprawy dotyczącej muzyki organowej Marcela Duprégo oraz Oliviera Messiaena oraz pierwszej w Polsce płyty CD zarejestrowanej na historycznych organach Aristida Cavaillé-Colla w katedrze Św. Krzyża w Orleanie we Francji.
Mateusz Rzewuski jest również laureatem wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów organowych: w Rumii w 2011 r., w Legnicy w 2013 r., w Bardzie w 2013 r. (I nagroda), w Wilnie na VII Międzynarodowym Konkursie organowym im. Čiurlionisa w 2015 r. (II nagroda) oraz w Białymstoku w 2017 r. (I nagroda).
Jest stypendystą prezydenta miasta Warszawy oraz Rektora UMFC w Warszawie. Otrzymał także stypendium Ministra Nauki oraz Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska” na magisterskie studia w Niemczech.
Od 2013 roku zajmuje się również działalnością managerską i animacją kultury. Mateusz Rzewuski jest pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym międzynarodowych festiwali muzyki organowej i kameralnej: w Łukowie, Białej Podlaskiej, Włodawie oraz na Pradze Południe w Warszawie. Jest także członkiem Diecezjalnej Komisji Muzyki Kościelnej Diecezji Siedleckiej, na którego został nominowany na pięcioletnią kadencję przez Biskupa Siedleckiego w 2021 roku.

Paweł Wróbel - pedagog, koncertujący organista i animator życia muzycznego. Studiował pod kierunkiem prof. Andrzeja Chorosińskiego w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, prof. Jona Laukvika w Hochschule für Musik w Stuttgarcie (Niemcy) oraz prof. Gunthera Rosta w Universität für Musik w Grazu (Austria). Stypendysta Keimyung Research Foundation Uniwersytetu w Daegu (Korea Południowa) w 2007 roku. W roku 2012 uzyskał stopień doktora sztuki muzycznej w Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu, a w roku 2019 stopień doktora habilitowanego w Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku.
Otrzymał nagrody podczas międzynarodowych konkursów organowych w Poznaniu (2005), Gdańsku (2006), Zurychu (2011), Miami (2012). Brał udział w sesjach i kursach mistrzowskich z zakresu gry organowej, prowadzonych przez Ludgera Lohmanna, Bernharda Haasa, Gerharda Weinbergera, Wolfganga Zerera, Martina Sandera, Christopha Krummachera.
Jest autorem transkrypcji na organy, utworów klawesynowych, fortepianowych i orkiestrowych J.S. Bacha, F. Chopina, P. Czajkowskiego, G. Fauré, F. Liszta, S. Prokofiewa, S. Rachmaninowa, J. Sibeliusa oraz I. Strawińskiego. Jego autorskie transkrypcje organowe Funérailles S. 173/7 (2010), Walca zapomnianego nr 1 S. 215 (2017), Sonaty fortepianowej h-moll S. 178 (2019) F. Liszta oraz Après un rêve (2018) G. Fauré i Tańca wieszczki cukrowej (2018) z baletu Dziadek do orzechów P. Czajkowskiego ukazały się drukiem w wydawnictwie „Polihymnia” w Lublinie.
Paweł Wróbel ma w swym repertuarze komplet dzieł organowych J. Brahmsa, N. Bruhnsa, C. Francka,
R. Schumanna oraz wszystkie sonaty organowe A.G. Rittera. Artysta w ramach swej działalności koncertowej występował w Anglii, Danii, Austrii, Słowacji, Czechach, Niemczech, Rosji, Szwajcarii, Włoszech, Stanach Zjednoczonych oraz Polsce, jest członkiem międzynarodowego stowarzyszenia organistów American Guild of Organists w Nowym Jorku.
W roku 2019 na organach Bazyliki Miłosierdzia Bożego w Krakowie-Łagiewnikach, Paweł Wróbel dokonał nagrania utworów organowych polskiego kompozytora Aleksandra Karczyńskiego – płyta, wydana przez wydawnictwo „Ars Sonora” z Łodzi, stanowi pierwszą rejestrację fonograficzną tychże utworów. Natomiast publikacja nutowa zawierająca wydane pod jego edycją 3 Preludia i fugi op. 5 Aleksandra Karczyńskiego, które zostały opublikowane w wydawnictwie Polihymnia w Lublinie, jest pierwszym wydaniem nutowym tychże kompozycji na podstawie rękopisu znajdującego się w Bibliotece Narodowej w Warszawie. Paweł Wróbel - razem z Ks. Michałem Olejarczykiem - pełni funkcję dyrektora artystycznego Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Bazylice Katedralnej w Kielcach; brał także udział w projekcie przebudowy katedralnych organów (Bracia Rieger, 1912) przez firmę organmistrzowską „Zych” z Wołomina, oraz dokonał nagrania płyty wydanej przez wydawnictwo „Jedność” z Kielc.
Wykładowca w Diecezjalnym Studium Organistowskim oraz Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Ludomira Różyckiego w Kielcach, a także w Uniwersytecie im. Jana Długosza w Częstochowie. W roku 2022 otrzymał stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Warszawie, w ramach którego realizuje projekt „Zapomniana polska muzyka organowa kompozytorów XX w.”, na który składa się; publikacja nutowa 5 Fug op. 35 Aleksandra Karczyńskiego opublikowana w wydawnictwie „Polihymnia” w Lublinie, a także płyta wydana przez wydawnictwo „Ars Sonora” z Łodzi, zawierająca utwory następujących kompozytorów: Walerian Styś, Franciszek Przystał, Bolesław Wallek Walewski, Kazimierz Garbusiński.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca

Zrealizowano ze środków Województwa Pomorskiego

Dofinansowano ze środków Miasta Gdańska
Patroni medialni:
Radio Gdańsk
www.radiogdansk.pl
Prestiż Magazyn Trójmiejski

Partnerzy:
Włoski Instytut Kultury w Warszawie
Ambasada Szwajcarii w Polsce
Hotel Dom Oliwski
Dom Muzyka

67. MFMO w Oliwie - Stephan Lutermann
Program:
J. S. Bach – Toccata, Adagio und Fuge C-dur, BWV 654
Justin Heinrich Knecht – Die durch ein Donnerwetter unterbrochne
Hirtenwonne
1.Die Hirtenwonne in angenehmen, mannigfaltig abwechselnden Gesängen
2.Die allmählige Herannahung eines Donnerwetters, welches sich durch ein fernes Donnern, als durch die schwüle (mit dumpfen Harmonien ausgedrükte) Luft ankündiget, und die frohen Gesänge der Hirten störet
3.Der heftige Ausbruch des Donnerwetters selbst, unter welchem einigemale die in Jammern gekehrte Lieder der Hirten vernommen werden
4.Der langsame Abzug desselben, und die darauf folgende Aufheiterung der Luft, endlich

5.Die Fortsetzung und der Beschluß der vorher unterbrochnen, wonnevollen Hirtengesänge.
Gustav Adolf Merkel – Sonate Nr. 3, c-moll, op. 80
Moderato assai
Andante sostenuto
Allegro
Christian H. Rinck – Flötenkonzert op. 55
Allegro maestoso
Wolfgang Amadeus Mozart – Fantasie f-moll, KV 608

Stephan Lutermann urodził się w Osnabrück w Niemczech, studiował organy, muzykę kościelną i dyrygenturę chóralną w Salzburgu i Kolonii. Artysta regularnie występuje w charakterze organisty i pianisty na najważniejszych festiwalach i cyklach koncertowych w Europie, Ameryce Północnej i Południowej oraz Afryce. Różnorodne nagrania płytowe, a także nagrania radiowe i telewizyjne odzwierciedlają jego szeroki repertuar i intensywne badanie zagadnień historycznej praktyki wykonawczej. Dodatkowo Lutermann realizuje się jako dyrygent chóralny, zdobywając liczne wyróżnienia na międzynarodowych konkursach. Często zasiada w jury konkursów organowych.
W 2010 roku Lutermann zainicjował I Europejskie Spotkanie Chórów Dziecięcych i Młodzieżowych „Sing We And Chant It“, które promowało twórczość młodych chórów wraz z towarzyszącym mu sympozjum na temat „Trends and Developments in Children's Voices”. Lutermann pracuje jako organista w kościele św. Mateusza w Melle, gdzie gra i organizuje koncerty wokół zabytkowych organów Klausinga z 1713 r., odrestaurowanych przez Hendrika Ahrenda. Jest także wykładowcą dyrygentury chóralnej na Uniwersytecie Nauk Stosowanych w Osnabrück i dyrektorem wielokrotnie nagradzanego chóru kameralnego „Vokalconsort Osnabrück”.
W ostatnich latach Lutermann wraz z choreografem Larsem Scheibnerem intensywnie zajmowali się sceniczną realizacją utworów chóralnych. Przede wszystkim powszechną uwagę i entuzjazm wzbudziły dzieła z Pasją wg św. Jana J.S. Bacha i Niemieckim Requiem Johannesa Brahmsa. Zwieńczeniem współpracy było założenie w 2016 roku czołowego europejskiego zespołu CHOREOS.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca

Zrealizowano ze środków Województwa Pomorskiego

Dofinansowano ze środków Miasta Gdańska

Patroni medialni:
Radio Gdańsk
www.radiogdansk.pl
Prestiż Magazyn Trójmiejski

Partnerzy:
Włoski Instytut Kultury w Warszawie
Ambasada Szwajcarii w Polsce
Hotel Dom Oliwski
Dom Muzyka

67. MFMO w Oliwie - Ugo Spanu
Program:
Antonio Vivaldi – Concerto n. 8 op III RV 522 da L’Estro Armonico”
Allegro – Adagio – Allegro (transkrypcja: di J. S Bach BWV 593)
Vincenzo Antonio Petrali – Suonata per l’offertorio
Adagio per l'Elevazione in mi b magg.
"Sonata finale" in re magg dalla "Messa solenne in fa magg.”
Pietro Mascagni – Intermezzo da "Cavalleria Rusticana"
M. Reger – San Francesco di Paola che cammina sulle onde (dalla Leggenda n°2 di F.Listz)
Marcel Dupré – Berceuse dalla Suite Bretonne op. 21
Allegro deciso da Evocation, Poéme Symphonique op.37

Ugo Spanu ukończył studia na Wydziale Organów, Harmonii, Kontrapunktu, Fugi i Kompozycji w Konserwatorium w Sassari. Dodatkowo szlifował swoje umiejętności z zakresu gry na fortepianie u Maestro Maurizio Barboro oraz z kompozycji u boku Maestro Luciano Pelosi w Rzymie. Od 15 roku życia koncertuje solo, na najważniejszych międzynarodowych festiwalach, we Włoszech i za granicą. W 1991 roku nagrał dla R.A.I całość dzieła organowego Mozarta oraz różne transkrypcje organowe. Uczestniczył w wielu kursach mistrzowskich u znanych organistów, pogłębiając swoją wiedzę na temat romantycznego i współczesnego repertuaru organowego oraz muzyki dawnej. Studiował dyrygenturę u Maestro Giorgio Proietti, oraz Maestro Sandro Sanny. Nadzorował kilka produkcji chóralnych i orkiestrowych, koncentrując się na muzyce dawnej, wyreżyserował kilka utworów, w tym: Confitebor A. Scarlattiego (światowa premiera po odzyskaniu niepublikowanego rękopisu z archiwum diecezjalnego Munster), „Sacrae Symphoniae” na podwójny chór Giovanniego Gabrieliego, Salve Regina Scarlattiego, Stabat Mater Pergolesiego. W ostatni8m czasie jego działalność muzyczna była skupiona wokół współczesnego repertuaru. Dyrygował kompozycjami Johna Ruttera, Ko Matsushity, Pawła Łukaszewskiego, Jaakko Mäntyjärva, Georga Orbana, Ola Gjeilo i Damijana Mocnika. Jako kompozytor ma na swoim koncie kilka opublikowanych utworów oraz publiczne wykonania swoich utworów na chór, chór i orkiestrę oraz różne transkrypcje i orkiestracje. Regularnie prowadzi seminaria i zaawansowane kursy interpretacji i analizy formalnej, semiologicznej, neumatycznej i estetyczno-modalnej chorału gregoriańskiego. Od 1999 roku pełni funkcję kierownika Katedry Organów i Chorału Gregoriańskiego w Konserwatorium w Sassari. Jest dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Przeglądu Organowego „Festiwalu Śródziemnomorskiego”, który od 21 lat odbywa się w Sardynii. Ugo Spanu często zasiada w jury międzynarodowych konkursów organowych. Od 2015 roku jest przewodniczącym jury w Narodowym Konkursie Muzycznym „Viola” zorganizowanym przez Centrum LARES z okazji Międzynarodowych Dni Działań Przeciwko Przemocy ze względu na płeć. Od 2003 roku jest dyrektorem Państwowej Szkoły Muzycznej Ozieri.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca

Zrealizowano ze środków Województwa Pomorskiego

Dofinansowano ze środków Miasta Gdańska

Patroni medialni:
Radio Gdańsk
www.radiogdansk.pl
Prestiż Magazyn Trójmiejski

Partnerzy:
Włoski Instytut Kultury w Warszawie
Ambasada Szwajcarii w Polsce
Hotel Dom Oliwski
Dom Muzyka

67. MFMO w Oliwie - Winfried Bönig
Program:
Nicolas Jacques Lemmens – Fanfare, Cantabile und Allegro
Wolfgang Amadeus Mozart – Fantasie d-moll KV317
Johann Sebastian Bach – Passacaglia c-moll
Charles Marie Widor – aus “Bachs Memento“:
1. March du veilleur de nuit
2. Sicilienne
3. Matheus Final
Wolfgang Amadeus Mozart – Andante für eine Flötenuhr KV616
Louis Vierne – Finale aus der 1. Symphonie

Winfried Bönig – od 2001 organista tytularny katedry św. Piotra i NMP w Kolonii, jednego z najbardziej prestiżowych miejsc koncertów organowych na świecie. Będąc profesorem gry organowej oraz improwizacji w Wyższej Szkole Muzycznej w Kolonii, jest zarazem dziekanem Wydziału Muzyki Kościelnej tejże uczelni. Urodzony w Bambergu w 1959, studiował w Monachium organy, dyrygenturę oraz muzykę kościelną pod kierunkiem Franza Lehrndorfera, organisty katedry monachijskiej. Ukończył studia z wyróżnieniem, otrzymując zarazem prestiżowy dyplom mistrzowski. W 1993 uzyskał stopień doktora w zakresie muzykologii na Uniwersytecie w Augsburgu, na podstawie wieloletnich badań w zakresie praktyk wykonawczych dawnej, romantycznej oraz dwudziestowiecznej organowej muzyki francuskiej. Wielokrotnie zapraszany był jako wykładowca oraz prowadzący kursy mistrzowskie przez liczne niemieckie oraz zagraniczne uniwersytety, akademie, wyższe szkoły muzyczne. W latach 1984-1998 był organistą w katolickim kościele św. Józefa w Memmingen w Bawarii. Występował na całym świecie jako organista, klawesynista, dyrygent, często zapraszany także jako wykonawca recitali inaugurujących nowe organy. Ma na swym koncie liczne prawykonania dedykowanych mu dzieł takich kompozytorów jak Jean Guillou, Enjott Schneider, Naji Hakim, Stephen Tharp, Christopher Tambling, Daniel Roth czy Colin Mawby. Jego bogata kariera koncertowa zawiera również wykonania kompletów dzieł organowych Johanna Sebastiana Bacha, Maxa Regera oraz Oliviera Messiaena. Nagrywał także wielokrotnie dla renomowanych wytwórni płytowych. Jego nagrania na organach w kolońskiej katedrze należą do najbardziej cenionych w Europie.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca

Zrealizowano ze środków Województwa Pomorskiego

Dofinansowano ze środków Miasta Gdańska

Patroni medialni:
Radio Gdańsk
www.radiogdansk.pl
Prestiż Magazyn Trójmiejski

Partnerzy:
Włoski Instytut Kultury w Warszawie
Ambasada Szwajcarii w Polsce
Hotel Dom Oliwski
Dom Muzyka

67. MFMO w Oliwie - Władysław Szymański
Program:
Konstanty Gorski –Fantazja f-moll
Johann S. Bach – Fantazja i fuga c-moll BWV 537
Władysław Szymański - „Światła i cienie” na organy solo – prawykonanie
Giovanni Morandi – Sinfonia in d
Marco Enrico Bossi – Intermezzo lirico
Marco Enrico Bossi – Chant du soir op. 92 nr 1
Charles-Marie Widor – Allegro vivace. 1. Część z V Symfonii f-moll op. 42 nr 5

Władysław Szymański, organista kompozytor, w latach 1975-78 studiował muzykologię w Instytucie Muzykologii Kościelnej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Następnie w latach 1978-83 studiował w Akademii Muzycznej w Katowicach, którą ukończył w klasie organów prof. Juliana Gembalskiego oraz na Wydziale Teorii Muzyki. Od 1979 roku jest organistą bazyliki sw. Wojciecha w Mikołowie. Od 1985 roku jest wykładowcą Akademii Muzycznej w Katowicach – obecnie na stanowisku profesora nadzwyczajnego. W 2001 roku w Instytucie Muzykologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego obronił z wyróżnieniem pracę doktorską o konstrukcji zabytkowych organów Górnego Śląska. W październiku 2009 roku otrzymał stopień doktora habilitowanego, w roku 2015 tytuł profesora. W latach 2008 do 2016 był dziekanem Wydziału Wokalno-Instrumentalnego Akademii Muzycznej w Katowicach. Obecnie jest rektorem tej uczelni.
Jako koncertujący organista występował poza Polską w Austrii, Czechach, Belgii, Danii, Finlandii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Niemczach, Norwegii, Słowacji, Szwajcarii, Szwecji, Włoszech. Nagrał pięć płyt CD w tym trzy na zabytkowych XIX wiecznych organach bazyliki św. Wojciecha w Mikołowie.
W. Szymański jest także kompozytorem, autorem utworów organowych, kameralnych, wokalno-instrumentalnych. W tej dziedzinie dwukrotnie otrzymał wyróżnienia na konkursach kompozytorskich: w 1983 roku za Toccatę na dwa fortepiany i w 1985 roku za Hymn na organy. Amstredamie, Berlinie, Warszawie, Genevie, Turynie, Londynie, Helsinkach, Lahti, Sztokholmie, Pradze, Valencji, Tokio, Wiedniu. Jest jednym z inicjatorów i dyrektorem artystycznym Mikołowskich Dni Muzyki odbywających się od 1991 roku. Odznaczony brązową odznaką Gloria Artis.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca

Zrealizowano ze środków Województwa Pomorskiego

Dofinansowano ze środków Miasta Gdańska

Patroni medialni:
Radio Gdańsk
www.radiogdansk.pl
Prestiż Magazyn Trójmiejski

Partnerzy:
Włoski Instytut Kultury w Warszawie
Ambasada Szwajcarii w Polsce
Hotel Dom Oliwski
Dom Muzyka